Lief voor je Lijf

Hormoonfactor

Hoe ik met de hormoonfactor in aanraking kwam.

Begin 2016 kreeg ik de diagnose Ziekte van Graves. Dit is een schildklier die te hard werkt met alle gevolgen van dien. In eerste instantie ging ik volledig mee met het advies van mijn internist omdat ik zelf weinig afwist over deze aandoening.

Mijn schildklier werd een jaar stilgelegd met medicatie. De hormonen die mijn lichaamsprocessen op dat moment op gang moesten houden maakte dat ik mij alleen maar slechter ging voelen.

Na een jaar mocht ik stoppen met de medicatie om te kijken of mijn schildklier zou gaan werken zoals het hoorde.

Helaas.. na 2 weken ging hij nog sneller dan voor de diagnose.

Omdat ik mij in dat jaar goed had ingelezen wist ik dat ik het op een andere manier wilde aanpakken dan na de diagnose. Mijn schildklier moest zelf het werk doen en ik wilde dat hij afgeremd zou worden tot de juiste waardes. Dit noemen ze titratie.

Daarnaast ben ik mij gaan verdiepen in voeding.

Allereerst ben ik gaan kijken wat ik kon doen wat betreft mijn voeding. Ik ben glutenvrij, lactosevrij en suikervrij gaan eten om o.a. mijn darmen minder te belasten. Ik at toen volgens het Paleo principe.

Aan mijn energieniveau kon ik merken dat ik mij beter ging voelen. Na de eerste bloedonderzoeken werd dit bevestigd. Mijn waardes waren snel op het juiste niveau.

Mijn doel werd om mijn medicatie zoveel mogelijk af te bouwen.

Na een jaar kwam ik erachter dat verder afbouwen van mijn medicatie toch lastig werd.

Ik liet het er niet bij zitten en ben verder gegaan met mijn online zoektocht.

Toen kwam ik uit bij de Hormoonfactor.

Van alles wat ik las werd ik heel enthousiast. Ik heb mij direct ingeschreven voor de opleiding Trainer Hormoonfactor.

Op dat moment werd mijn doel om meer inzicht te gaan krijgen in mijn hormoonhuishouding en zo vrienden te worden met mijn schildklier.

Tijdens de opleiding ben ik stap voor stap veranderingen in gaan voeren om mij lichamelijk fitter en energieker te voelen.

Er kwam zoveel meer bij kijken dan alleen voeding, vooral hoe alles met elkaar in verband staat.

Stress reduceren, vertering van voeding, training, mondgezondheid, slapen, wat er in je lichaam gebeurd met de keuzes die je maakt wat voeding betreft.

1 ding werd mij duidelijk. Er zijn zoveel mensen die hormonaal niet in balans zijn en zich hierdoor niet prettig voelen. Hoe meer ik erover sprak hoe meer verhalen ik te horen kreeg. Het starten met deze opleiding was in eerste instantie alleen voor mezelf maar tijdens de opleiding kwam ik erachter dat ik niets liever wilde doen dan mensen helpen om hormonaal in balans te komen.  

Soms zijn er maar kleine aanpassingen nodig om je beter te gaan voelen.

Als je altijd doet wat je deed krijg je wat je altijd kreeg

2 Comments

  • Willem

    Hallo Gladys, wat at je voorheen? Waren dat maaltijden die beperkingen inhielden, of met alles erop en eraan, zoals vlees, groente enz. Met vriendelijke groet Willem.

    • GLADYS DUIT

      Hallo Willem,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik at voorheen maaltijden met alles erop en eraan. Geen beperkingen. Ik ben altijd al wel met mijn voeding bezig geweest maar er was toen nog geen aanleiding om mijn leefstijl te veranderen.
      Groeten Gladys

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.