Gezondheid

Zaadrotatie

Ik ga elke paar maanden naar een orthomoleculair arts omdat ik bezig ben om van mijn schildkliermedicatie af te komen.. of in elk geval om op een minimale dosis medicatie uit te komen. Dit heeft bij mij te maken met mijn anti stoffen die omlaag moeten want verder ben ik met mijn medicatie al een paar jaar stabiel.

De afgelopen keer kwamen we op het stuk wat bij mij ook altijd al een probleem is geweest… PMS. Vlak voor mijn menstruatie ben ik niet de gezelligste thuis. (En daarbij zit ik mezelf ook flink in de weg.)

Nu kwam mijn arts met het volgende om eens uit te gaan proberen of dit iets voor mij zou kunnen betekenen.

Zaadrotatie

Ik heb dit nu 2 maanden gedaan en de afgelopen keer voor het eerst geen last van PMS klachten. Wat een verademing.

Daarom deze blog. Misschien kan ik hiermee andere dames met PMS klachten inspireren om dit te gaan doen zodat ze kunnen bekijken of dit werkt en bij hun past.

Het is overigens niet alleen bij PMS klachten maar ook bij de onderstaande klachten zou zadenrotatie wat voor je kunnen betekenen:

  • PMS
  • Opvliegers/nachtzweten
  • Hoofdpijn
  • Onregelmatige/pijnlijke menstruatie
  • Pijnlijke borsten
  • Stemmingswisselingen
  • Vocht vasthouden
  • Vermoeidheid

Wat is zadenrotatie?

Zadenrotatie is een methode om 2 belangrijke hormonen met elkaar in balans te brengen. Oestrogeen en Progesteron.

Dit doe je door het gebruik van vier zaden: Pompoenpitten, lijnzaad, zonnebloempitten en sesamzaad.

De eerste fase van je cyclus begint bij de eerste dag van je menstruatie en eindigt bij je eisprong. In deze fase speelt oestrogeen een belangrijke rol. Oestrogeen moet in balans blijven met de hoeveelheid progesteron, niet teveel en niet te weinig. Bij een teveel aan oestrogeen spreek je van oestrogeen dominantie. Dit ontstaat meestal als het lichaam onvoldoende in staat is om gebruikt oestrogeen af te voeren waardoor er teveel oestrogeen in je lichaam achterblijft. Een tekort aan oestrogeen komt veel voor tijdens de overgang. Het kan ook zijn dat je een tekort heb aan progesteron. Dit komt vaak voor de laatste dagen voor je menstruatie. Een teveel aan progesteron komt vrijwel nooit voor.

Als je gedurende je cyclus deze vier soorten zaden eet, hou je overtollige oestrogeenaanmaak tegen, stimuleer je progesteronaanmaak en ondersteun je een goed werkende lever.

FASE 1: Je begint op dag 1 van je cyclus (eerste dag van je menstruatie) met dagelijks:

  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad
  • 1 eetlepel pompoenpitten

FASE 2: op dag 14 van je cyclus (ovulatie) start fase 2 met dagelijks:

  • 1 eetlepel zonnebloempitten
  • 1 eetlepel sesamzaadjes

Het beste is om de zaden in een koffiemolen te malen, dan heb je optimaal effect. Je kunt ze bijvoorbeeld over je ontbijt of salade strooien. Of je doet de zaden door je smoothie, op die manier maal je ze ook. Vooral handig bij haast.

Als je de overgang al achter je hebt en niet meer ongesteld bent maar toch verschijnselen van oestrogeendominantie hebt, kun je de zadenrotatie net zo goed toepassen. Je hanteert dan de methode via de  maanstanden. Fase 1 start bij volle maan en fase 2 start bij nieuwe maan, die altijd 14 dagen na volle maan volgt. Op die manier volg je het ritme van de natuur.

Als je heel onregelmatig menstrueert begin je op met fase 1 op de eerste dag van je menstruatie en op dag 14 met fase 2. Op dag 28 stop je met de zaden en wacht je tot je menstruatie op gang komt.

Ik hoop dat de mensen die dit lezen en bedenken dat ze het willen proberen er net zoveel baat bij hebben als dat ik dat heb. Daarnaast geef het even de kans want de eerste maand merkte ik ook weinig verschil.

De zaden die ik gebruik zijn biologisch en rauw. (dus niet geroosterd)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.