Gezondheid

Waarom lukt het niet om af te vallen?

Wat ik om mij heen veel hoor is dat mensen een tijd heel streng een dieet hebben gevolgd en supertrots zijn als ze afgevallen zijn. Maar wat er vervolgens vaak gebeurd is dat ze weer gaan eten zoals voor die tijd en wat gebeurd er dan?

Inderdaad ze komen weer aan en meestal krijgen ze er nog wat extra gewicht bij. Dan beginnen ze weer van voor af aan.

Ik help mensen met leefstijlverandering.

Hiermee ga je niet op een dieet maar verander je je leefstijl waardoor je blijvend gewicht verliest. Je zal je hierdoor beter voelen, meer energie hebben en lekkerder in je vel zitten.

Door je hormonen in balans te brengen zal je afvallen en uiteindelijk het gewicht bereiken waar jij je goed bij voelt.

Maar hoe doe je dat? Niet op dieet maar wel genieten van eten en lekker kunnen eten? Ik ben zelf dol op lekker eten en vind het heel belangrijk om hiervan te kunnen genieten.

Dit zijn de meest voorkomende fouten die er gemaakt worden wat betreft afvallen.

Teveel koolhydraten.

Het beste is om je voeding voor het grootste deel te laten bestaan uit vetten, eiwitten en groente. Hiermee houd je je bloedsuikerspiegel in balans en kom je eerder in de modus voor je vetverbranding waardoor je gewicht zal verliezen. Probeer je koolhydraten te vervangen voor groenten.

Tip: eet bij je lunch en avondeten een extra portie groenten.

Te weinig water drinken.

Als je wil afvallen moeten afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Drink dus voldoende water. 2 liter per dag is voldoende.

Slaap voldoende.

Zorg voor voldoende nachtrust. Heel wat mensen beseffen niet hoe ontzettend belangrijk een goede nachtrust is. Een paar uur nadat je bent gaan slapen gaat het groeihormoon aan het werk. Dit hormoon zorgt voor herstel van ons lichaam. Eet geen suikers en snelle koolhydraten vlak voordat je naar bed gaat. Je lichaam moet dan aan het werk met het verteren van voeding en je bloedsuikerspiegel zal op dat moment hoog zijn. De kwaliteit van je nachtrust is dan minder.

Te weinig bewegen.

Haal jij de dagelijkse 10.000 stappen? Ga lekker naar buiten om te wandelen. Ik heb zelf een fitbit om te bekijken of ik de 10.000 stappen per dag haal. Zelf hou ik erg van wandelen en luister dan muziek of heb een podcast opstaan.

Eet niet de hele dag door.

Eet jij de hele dag door? Dit is namelijk ook stress voor je lichaam. Je spijsvertering is dan steeds aan het werk. Als je wil afvallen eet dan 3 maaltijden per dag. Ik doe zelf aan Intermittent Fasting. Hier zal ik binnenkort een blog over schrijven.

Weegschaal.

Elke dag op de weegschaal staan om te bekijken of je afvalt heeft geen zin. Dit geeft alleen maar frustratie. Ipv de weegschaal kan je beter je centimeters meten, of in de spiegel kijken. Je kleding verteld ook snel genoeg of je aan het afvallen bent. Als je jezelf wil wegen doe dit dan bijvoorbeeld 1 keer per week op dezelfde tijd.

Stress.

Van stress kom je aan en hou je vast. Het stresshormoon is Cortisol. Dit hormoon stimuleert je eetlust en zorgt ervoor dat je reserves aan vet opslaat als vet rondom je buik. Je lichaam gaat in een overlevingsstand. Omdat je bloedsuiker ook omhoog gaat ga je automatisch meer eten en snaaien. Wist je dat je met lang en intensief sporten juist het tegenovergestelde bereikt? Je verliest geen gewicht maar je lichaam gaat door de aanmaak van Cortisol vasthouden. Lees hier meer over training.

Zet door!

Geef niet op. Het duurt bijna een maand voordat een gewoonte in jou systeem is verwerkt. Heb geduld en zet door. Iedereen kan het gewicht bereiken wat hij of zij zou willen.

Mindset.

Ga eens na wat jou gedachten zijn. Denk je positief of negatief over jezelf?Als je negatief denkt over het veranderen van je leefstijl door te denken: “Ik kan dit toch niet”, of “Ik geef het op, ik begin morgen wel weer”, zal het niet gaan werken. Denk positief, heb vertrouwen in jezelf. Als je iets echt wil dan kan je het!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.